första tävlingen!

Det var en lite speciell dag då Adel (min mammas pojkvän) också skulle hopptävla för första gången i sitt liv! :) han har nämligen tagit 10 ridlektioner i smyg när mamma har jobbat x) efter endast 10 ridlektioner går han ut på banan med gadden och hoppar en felfri runda på 50cm ;)  det skulle bli en överraskning för mamma men så sjukanmälde hon sig nu i veckan och fick reda på det x) men hon blev ändå rejält chockad när hon fick veta! 
 
 
 
Gud vilken dag det var igår! stressigt, nervöst och farligt... Jag brukar aldrig vara nervös för att tävla pay and jump bara lite med tiderna och så men aldrig inför själva ridningen! Men igår var jag så nervös så att jag grät och kunde knappt andas! :s  Vårt underlag i padocken är KATASTROF just nu! det är riktigt tunt! typ 5-8cm djupt sen kommer det en stenhård yta som är riktigt hal för hästarna.. + att traktorn som fredrik harvar med har varit sönder i 1 månad.. som tur var hann traktorn precis bli lagad i tid för tävlingen! 
Jag stog och kollade på ekipage efter ekipage vars hästar halkade till eller gick omkull när underlaget släppte i kurverna...  trots underlaget vat det bara 2 hästar som gick omkull! 
 
Som tur var, var Buddy trött efter hoppningen i torsdags och var inte alls så stark som han brukar! därför blev det väldigt lätt att sakta av från galopp till trav genom att bara sitta till lite ^^  Mamma hoppade första klassen, 70cm med honom! han vägrade dock 2 gånger på oxern inne på framhoppningen, vilket han aldrig har gjort förr. men kom sedan ut på banan och gick en lugn och felfri runda! :) 
När mamma kom ut från banan hoppade hon snabbt av för att sedan byta både stövlar och häst :) eller i alla fall lämna över hästen till mig. jag gick fram på fram ridningen och börjar trava direkt. kom på krysset två gånger, räcket och sedan oxer. allt gick bra och han kändes fin och väldigt kontrolerad! inget rusande på hinderna som det brukar bli ibland. skrittade ut och väntade på min tur. kunde knappt andas för att jag var så rädd för underlaget att det skulle släppa och att vi skulle gå omkull! mest för att jag inte vill att buddy ska skada sig! 
men vi gick in på banan och gjorde vårt bästa ^^ fortfarande kontrolerad och fin! han sprang in på vissa av hinderna och fick några konstiga språng men det var helt mitt fel! hade så myket att tänka på! x) speciellt på att andas! haha men klarade faktiskt av att andas riktigt bra denna gången ;)  är riktigt nöjd över buddy! han var super duktigt och riktigt snäll! han fick mycket godis efteråt! ;)  
 
ska be morfar skicka bilderna som han tog ^^  men här är i ala fall video och några bilder efteråt :)
 
 
 
 
 

Kommentarer






Ditt fina namn❤
VIP?

Mail adress✉


Blogg m.m✎


Skriv din kommentar här↴

© emely Björkqvist Baszek.blogg.se